پاک کردن چسب از روی انواع سطوح با روش های مختلف

پاک کردن چسب از روی انواع سطوح

ما در زندگی روزمره، به دفعات متعدد با چسب سر و کار داریم. هنگام کار با چسب، امکان دارد این ماده روی سطوح مختلف بریزد. یا اینکه چسب را جدا کنیم و جای آن باقی بماند. بنابراین، یکی از نگرانی هایمان هنگام کار با چسب، پاک کردن چسب نیز خواهد بود. بعضی از چسب ها به راحتی از سطح پوست یا لباس و… جدا نمی شوند. برخی نیز پس از جدا شدن، به سطح مورد نظر آسیب می زنند. در این مقاله، روش های مختلف جدا کردن چسب را بررسی کرده و شرح داده ایم. چنانچه با این مشکل مواجه هستید، مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید.
برای خرید انواع چسب با بهترین کیفیت میتوانید به فروشگاه چسب رابو مراجعه نمایید.


روش های پاک کردن چسب

تمیز کردن لکه ی چس از روی پوست یا سطوح مختلف، مانند هر کار دیگری، روش ها و اصول خاص خود را دارد. به طور کلی، دو روش پاک کردن چسب وجود دارد که با توجه به ساختار چسب می توانید از آن ها بهره ببرید:

  • روش مکانیکی:

برخی چسب ها مانند چسب نواری و چسب دو طرفه، برای جدا شدن از سطح کافی است حرارت ببینند یا خراشیده شوند. مثلا برای پاک کردن باقی مانده های چسب نواری از روی شیشه می توانید آن را با تیغه ی شیشه پاک کن تمیز کنید. این روش به هیچ حلالی احتیاج ندارد.

  • روش شیمیایی:

در این روش، با توجه به ساختار شیمیایی هر نوع چسب، از حلال مخصوص آن استفاده می کنید. بیشتر چسب ها دارای حلال هستند. مانند چسب 123 و چسب های صنعتی. توجه کنید که حلال هر چسب، مختص به خودش است.


انواع حلال های چسب

همانطور که گفته شد، هر چسب با توجه به ساختار شیمیایی خود، حلال ویژه ای دارد. اما گاهی استفاده از این حلال ها مقرون به صرفه نیست. چون معمولا برای پاک کردن سطوح کوچک احتیاج به پاک کردن چسب داریم. حلال چسب در صنایع کاربرد بیشتری دارد. برای پاک کردن چسب در خانه می توانید بسته به جنس سطح مورد نظر و ساختار چسب، از حلال های زیر استفاده کنید.

  • الکل
  • استون
  • روغن پترولیوم (وازلین)
  • سرکه
  • نمک
  • محلول آب و صابون
  • روغن خوراکی
  • خمیر دندان
  • نوشابه
  • و…

توجه کنید که انتخاب حلال نامناسب، به سطح شما آسیب می زند. مثلا، سرکه به سطوح سنگی، و استون به پوست آسیب می زند. در یک نگاه کلی تر، می توانید لیست زیر را به خاطر بسپارید:

  • حلال چسب قطره ای:

استون، سرکه، آب (گرم، بخار، یخ)، آب و صابون

  • حلال چسب شیشه ای:

گرما، سرکه، الکل، استون

  • حلال چسب آکواریوم PVC:

خراشیدن، الکل، استون

  • حلال چسب ناخن مصنوعی

استون خالص، نوشابه ی گازدار، الکل با درجه بالا


پاک کردن انواع چسب از سطوح مختلف

در ادامه، به تفکیک، راهکارهایی را برای پاک کردن چسب از سطوح مختلف آورده ایم تا به راحتی بتوانید از آن ها استفاده کنید. بهتر است در ابتدا، تمام روش ها را روی یک بخش بسیار کوچک امتحان کنید. پس از اینکه نتیجه ی مورد نظر حاصل شد، کار را شروع کنید.

روش های پاک کردن چسب


پاک کردن چسب نواری از روی کاغذ

همانطور که می دانید، کاغذ یک سطح ظریف و آسیب پذیر است که در صورت اعمال فشار یا کشش زیاد، آسیب می بیند. برای جدا کردن چسب نواری از روی کاغذ، بهتر است با استفاده از حرارت ملایم سشوار، پشت کاغذ را گرم کنید. پس از مدتی، چسب به راحتی جدا خواهد شد.


پاک کردن انواع چسب از روی پوست

  • پاک کردن چسب قطره ای یا 123 از روی پوست

این کار را می توانید با چند روش انجام دهید. به پوست اغشته به چسب، استون خالص، الکل یا سرکه بزنید و ماساژ دهید تا چسب کنده شود. یا اینکه با استفاده از نمک یا مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی پوست را ماساژ دهید. همچنین می توانید پوست را به مدت 5 الی 10 دقیقه داخل آب گرم، یا محلول پاک کننده ی ناخن فرو ببرید. پس از انجام این مراحل، وست  خود را با آب و صابون بشویید و کرم مرطوب کننده بزنید.

  • تمیز کردن چسب مایع از روی پوست

معمولا چسب مایع چند منظوره پس از خشک شدن، به راحتی و با کمک موچین یا ناخن از روی پوست کنده می شود. در غیر این صورت، با پنبه ی آغشته به سرکه، پوست را تمیز کنید. سپس با آب گرم و صابون بشویید و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

  • پاک کردن چسب ناخن مصنوعی از روی پوست

یکی از بهترین حلال ها برای ریموو کردن چسب ناخن مصنوعی، نوشابه ی گازدار است. کافی است دستان خود را داخل ظرف نوشابه فرو ببرید. راهکار قطعی برای پاک کردن چسب ناخن، استفاده از استون است. پس از اتمام کار، پوست را با آب گرم و صابون بشویید و کرم بزنید.


پاک کردن چسب از روی شیشه

برای پاک کردن هر نوع چسب خشک شده از روی شیشه، می توانید آن را با تیغه ی پاک کننده ی شیشه خراش دهید. اگر این کار برایتان سخت است، از سرکه یا حلال مخصوص چسب استفاده کنید. در برخی موارد، استون و الکل نیز می توانند کمک کننده باشند.


پاک کردن چسب روی لباس

مهم ترین نکته برای پاک کردن چسب از روی فرش و لباس و پارچه، این است که اجازه دهید چسب خشک شود. در غیر اینصورت، چسب پخش می شود و به بافت پارچه نفوذ می کند. سپس به روش های زیر اقدام کنید:

  • پاک کردن چسب قطره ای از روی پارچه یا فرش:

برای این کار می توانید از استون، سرکه و تمام حلال هایی که بالاتر برای چسب قطره ای نام بردیم استفاده کنید. همچنین می توانید با استفاده از مخار اتو که مستقیما به پارچه اعمال می کنید، چسب را از بین ببرید. علاوه بر این، می توانید چند تکه یخ را روی چسب قرار دهید تا به مولکول های چسب شوک وارد کند و آن ها را منقبض کند. سپس آن را جدا کنید. در دو روش آخر، ممکن است لکه ی چسب باقی بماند.

  • کندن چسب صنعتی از روی پارچه:

این کار ممکن است بسیار دشوار باشد. زیرا چسب های صنعتی بسیار قوی هستند. بهترین راهکار این است که اجازه دهید چسب خشک شود. برای این کار، با یک جسم که تیز نباشد، مانند پشت چاقو، بخش اضافی چسب را بردارید. پس ازاینکه کامل خشک شد، پارچه را داخل فریز بگذارید. پس از چند ساعت می توانید چسب را بشکنید و از پارچه جدا کنید. در انتها، با استفاده از حلال های مخصوص، چسب را ریموو کنید.

  • چسب ناخن مصنوعی چطور از روی لباس پاک می شود؟

برای پاک کردن این چسب، بهتر است از استون استفاده کنید. اگر این کار باعث آسیب به رنگ پارچه می شود، الکل و در نهایت نوشابه را امتحان کنید.

  • پاک کردن چسب آکواریوم از روی پارچه:

پس از اینکه چسب خشک شد، بخش برجسته را با کاردک بخراشید .سپس از حلال های مخصوص یا آن هایی که بالاتر گفتیم کمک بگیرید.


پاک کردن چسب از روی سنگ و جواهرات:

برای این سطوح به هیچ وجه از سرکه استفاده نکنید. ابتدا بخش کوچکی از سطح که در دید نباشد را با حلال هایی مانند استون، الکل و… (پاک ککنه های دارای خاصیت فرسایشی) پاک کنید. اگر به آن آسیبی وارد نشد، کار را شروع کنید. برای پاک کردن چسب از روی جواهرات نیز، ابتدا با یک تیغ ظریف، چسب را بتراشید. سپس، آثار باقی مانده را با الکل صنعتی پاک کنید.


پاک کردن چسب از روی چوب:

برای این کار، دقیقا شبیه به کندن چسب از روی سنگ عمل کنید. اگر چوب شما خام و برش نخورده است، می توانید با سنباده، چسب را بسایید.


بهترین روش پاک کردن چسب حرارتی و چسب دو طرفه از روی سطوح مختلف:

  • برای سطوح پلاستیکی، شیشه ای و سطوح بدون بافت:

همانطور که از اسم این چسب پیدا است، حرارت می تواند این چسب را از سطح مورد نظر جدا کند و در بیشتر مواقع، نیاز به هیچ حلالی وجود ندارد. اما در صورت لزوم، از استون استفده نمایید.

  • برای سطوح بافت دار مانند پارچه یا هر سطح دیگر:

پارچه را داخل فریزر قرار دهید و پس از خشک شدن چسب، ان را بخراشید.

برای تمیز کردن چسب دو طرفه نیز از حرارت ملایم سشوار و یک کاردک نرم کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *